måndag, december 11, 2006

En helg med många inslag


Engelska inslagen stod David och Stinsen för. Vi har haft det trevligt. Jättetrevligt.

Jag och FinaElina var på kontorets julfest i fredags. Fria drinkar och julbord + bowling. Redigerarn gav mig några tips på armpendling och att hela tiden hålla blicken på pilan. Efter ett tag kom jag in i ett stim. Slog fyra X rad. För de icke bowlingfrälsta så är X strjk. I alla fall efter mina fyra X i rad fick jag inga fler tips. Han log bara mjukt när jag i triumf vände mig om efter varje X. Han tyckte kanske att jag var fullärd. Kul var det. Och en snygg karaff och fyra glas plus en teve fick jag.

Lördagen bjöd på ytterligare gamman. MackansMedia bjöd in till fest. En mindre sundsvallskoloni med mig som hänförare stegade runt tio in i den välpyntade lägenheten. FinaElinas kompis kllle undrade om inte hans polare fick titta förbi. Som den värd han är bjöd MackansMedia vänligt in dem att deltaga i förlustningen av popcorn och dryck. Resten blev en.... hmmmm... ovanlig upplevelse. I alla fall för de med göteborgsuppväxt. In stapplade först två snubbar med större omkrets på biceps än på min hals. Ångemetern slog upp på 7. När MackansMedia som den värd han är tog emot i hallen hälsade de storväxta pojkarna med mumlande röst och med blicken klistrad i golvet. Jag försöker när jag hälsar på någon att åtminstone titta på personen ovanför midjan. Dess två herrar hade samma kroppspråk som en skolpojke som skall be sin mor om ursäkt efter att ha sagt KUK på middagsbjudningen. Ungefär. De förskansade sig sedan i köket och pratade int frivilligt med någon. Ångemetern slog upp på 23. De fick sällskap efter ett tag av sin ortsvän A. De två herrarna svarade med att dricka upp A:s sprit. Efter ett tag undrade A om inte två ytterligare kompisar fick komma. MackansMedia döljde snabbt den rynka som för bråkdelen av en sekund uppenbarade sig mellan hans ögon. Dom fick. Komma alltså. Ångemetern slog upp på 30.
Tiden förflöt och vi hade det faktiskt vansinngt trevligt. Efter ytterligare ett tag ska jag tillsammans med en av de blyga muskelmännen gå och möta de ankommande två vid vagnen. När jag ser två halvfeta män ragla mot oss skrikandes "Vi ska till Malmö för kuken", kan jag inte annat än att skaka på huvudet och konstatera att Ångemetern just slagit upp på 47.

Hur som helst transporteras de nyanlända till festlägenheten. Skrålet från köket tilltar. MackansMedia får återigen en rynka när han för fjärde gången svarar på frågan "Vem är du då?".... "Jag bor här" skrattar MM, som han nu kallas. Ångemetern slår upp på 55.

Runt ett tar vi på festen ett gemensamt beslut att börja dra oss inåt den stora staden. Filialen i köket rådfrågades inte före beslutstagningen. Vi gick. När den tjockaste av köksfilialens ropar "Hej din neger" till en förbipasserande mörkhyad tjej slog Ångemetern upp på 114 innan den exploderade i ett svampmoln. Jag skämdes. På allas vägnar.

Hua. Men Dancing Dingo var trevligt denna kväll med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, fy fan, gotta love Ånge, Njurunda och Matfors /A

Anonym sa...

Jag var där.

/MM