torsdag, november 24, 2005

Apartheid hos SJ

Jag gick för att prata med högheten i första klass. Chocken bet mig likt en tiger. Gratis frukt. Gratis hörlurar. Gratis kaffe. Godis och fina servetter allt var gratis. Slagen av den otroliga lyxen satt jag nu mittemot kapten Klänning och tittade på när han dinerade ölkorv och rött vin (jag ljuger inte). Plöstligt kommer en mycket mystisk kvinna och skriker med en gällt skärande röst som man kan ana en viss tysk brytning i. "Far ja sche pa bilt jetten junge mann!" I det närmaste paralyserad mumlar jag fram att jag, citat, "Inte sitter här".... "Mohhaaa ha Jak scher ju att Du schitter hiäer din schlyngel!" Skriker den hårt sminkande kvinnan. Jag se nu att hon även har en röd armbindel med SJs logga tryckt i svart och en gläfsande schäfer som med munnen full av fradga stirrar på mig samtidigt som han slentriakskäller med tysk brytning.
Jag böjer sakta huvet och går med tunga steg genom tågvagnen samtidigt som piskan viner över min nakna rygg. Den hårdsminkade kvinnan följer mig med blicken när jag klättrar över den taggtrådförsedda barrikaden som skiljer första klass med arbetarklassens vagn.

Sieg heil skriker npn från första klass och igenom taggtråden ser jag den förr så gode Kapten Klänning le i mjugg och han har nu svällt flera meter och skiner lätt av matolja på grund av allt vin och alla ölkorvar han proppat i sig medans jag fått smaka på förtryckets kalla hand.
Jag kommer tillbaka till min plats och får en mandarin av ett vänligt par som såg min lidelsefulla blick.

Krypande under nazismens fana.

Skön Jerry

Inga kommentarer: