fredag, oktober 03, 2008

En röra i färgen gul och röd

Jag vet inte varför. Men det kan vara kombinationen lite sömn, mycket jobb och dålig bostadssituation som har gjort att mina tankar ibland tycks ha konsistensen av bomull. Trögflytande och felkopplade. Igår vid arenan i Borås så kände jag inte igen en fotokollega som jag träffat säkerligen tio gånger. Dock har jag ett väl utarbetat kamouflage till sådana situationer. Jag ler lite och kopplar på minen som skall föreställa full koll badboll. Igår kväll gick det bra. I en TV-studio lite tidigare gick det inte lika smidigt. Ett program skulle spelas in med en före detta polisongbärande fotbollsspelare och numera radiokommentator med påstått trädgårdsintresse. Hans namn är Ralf och han är från Värmland och han kommer ihåg mig trots att det var två år sedan jag sist gjorde ett jobb på honom. Detta kan dock bero på att jag den gången var dagsfärsk i en stad där alla vägar tycktes bära antingen till Mölndal eller Hisingen. Efter tiotalet samtal kunde Ralf tillslut vägleda mig in på Frölunda torg där han tålmodigt och snällt stod och väntade. Denna gång gick det bättre. Till en början. Jag och Ralf började diskutera det kära ämnet fotboll. Kalmar skulle ju upp i Uefacupens ljus senare på kvällen. Dock hade Kalmar fått finna sig i att spela matchen i exil på Borås Arena. Det är här det blir lite för mycket för mitt huvud. På Borås Arena spelare i vanliga fall Elfsborg. Denna kväll gästar alltså både Kalmar och Feyenoord. Vi pratar först om det holländska laget. Sen om det svenska. Jag inflikar att holländarna lider av skadebekymmer och går sedan över till skadesituationen i det svenska laget. Här sker det. Hjärnan kopplar ihop Elfsborg och Borås Arena. Det skulle i vanliga fall vara alldeles rätt. Men nu blir det, som vi ungdomar säger, fett med fel. I mitt huvud börjar en röd och gul röra bildas. Städer och lag flyter ihop. Jag påbörjar en utläggning om att det förmodligen kommer att bli svårt ikväll för de svenska krigarna eftersom både Ishizaki och Anders Svensson saknas på mittfältet. Ralf släpper pennan ner i korsordet. Tittar lite förvånat på mig men säger inget speciellt. Jag däremot har insett mitt misstag. Försöker förgäves att rätta till. Erkänner halvt att jag blandat ihop lag. Börjar sedan svamla om avstängningar och avslutar med ett misslyckat försök att dricka kaffe. Med kaffe spillt på tröjan går jag och tar ett äpple och hälsar sen till Ralf från min chef.


Inga kommentarer: