onsdag, februari 04, 2009

Är det så upprörande?

Då kom det ännu ett videoklipp som upprör. Här kan du se det. Brittiska soldater biter av en kyckling skallen och låter den sedan sprattla ur sig livet. Upprörande tycker många. Det gör inte jag. Innan alla hugger så ska jag försöka förklara.

Visst. Det är väldigt osmidigt och ganska äckligt att bita av en höna huvudet. När jag varit med och nackat höns så har vi alltid först gjort fjäderfäet medvetslös genom ett slag och till huvudavlägsnandet har vi använt en yxa. Varför de här tomtarna som tydligen befinner sig i Basra inte gör något av ovanstående kan nog förklaras med att det skall var lite mer macho att använda tänderna istället för en yxa och att hönstackarn sprattlar lite mer om den inte är medvetslös. En kniv hade även den funkat utmärkt som avlivningsredsakap om de nu inte hade en yxa till hands.

Klumpigt utförande. Javisst. Omoraliskt. Nej. Sök på Chicken slaughter på youtube så kommer riktigt vidriga slaktformer fram. Vore jag höna skulle jag mycket hellre snabbt bli avbiten huvudet än att tillsammans med hundratalet andra sitta upphängd i fötterna och åka en dödskarusell där slutfinishen är en roterande kniv som snittar upp halsen. Jag antar också att machomännen i kamouflage skulle äta köttet.

Jag har helt enkelt svårt att upröras av en hönsslakt, måhända osmidig, när de som gör det har som egentlig uppgift att skjuta folk. Men det är kanske en annan diskussion.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: