torsdag, oktober 26, 2006

Läktarkultur i Svea rikess framstjärt

Var på match igår. Igen. Det var faktiskt ganska kallt. Man frös. Jag brukar ställa mitt på en långsidan. På lilla Ullevi, jo jag vet att det heter gamla Ullevi men jag sa lilla Ullevi en gång och det lät kul plus att det retade göreborgarna, är klackarna precis bakom mig. Detta medför att jag hör klackarna ganska bra... Klackarna, eller hejarklackarna som de egentligen heter, har en viss struktur oavsett vilket lag de håller på. Den stora folkmassan eller folkmassa och folkmassa är det väl inte i alla fall inte när ÖIS spelar. Men de står iallafall uppe på läktaren och någon av "ledarna" står nedanför läktaren på tillexempel en reklamskylt. Vi kan kalla ledaren Tonny. På dett sätt kan alla se Tonny, för Tonny är alltid en han. Tonny är för övrigt en sån person som har stora dofttärningar på backspegeln i sin bilen. Ingen värdering i det. Men det har han.
Hur som helst. Nu står altså Tonny och manar resten av klacken att svara på diverse frågot. Tonny kan t.ex. undra om klacken "Har nån stake?". Tvåbarnspappor, fjortistjejer, farbröder, publikvärdar och åttaåriga fotbollspojkar svara då att dom minsann har det upp till taket. Fjortistjejerna gapar med dom med. Fastän det faktum att Tonny bara frågade grabbarna. Undrar hur det skulle låta om han skulle fråga tjejerna likadant? "Hejsan tjejer har ni bröstvårtestånd" Näe jag kommer inte på nåt bra. Ska maila Tonny och höra.
Tonny kan även köra igång den alltid lika populära. "Sålt sig som en hora, Ja han har sålt sig som en hora, Såååååålt sig som en hora" och så vidare. Denna sång har ingen vers eller refräng man håller bara ut på såååååålt var tredje gång ungefär sen rullar den runt tills man är less eller tills att Tonny tycker sig se en ful fällning och börjar svära med sitt och sin flickväns kön som svordom. Tonny vill helst att tvåbarnspappor, fjortistjejer, farbröder, publikvärdar och åttaåriga fotbollspojkar riktar denna ramsa mot domarn eller en spelare som bytt klubb.

Tonny kan också ge uppmaningar. Gärna till motståndarlaget men även till domarn. Exempel på uppnaningar är.
"Runka ballen din jävel"
sen hade Tonny faktiskt en kul ramsa också. ÖIS målvakt heter Dick Last. Ramsan tillägnas honom. Den går på en melodi som det svenska bandet LOK trallade på för många år sen.
"Vem är det som står kvar? Dicken står när de andra slaknar"
Sen var matchen slut. Jag gick in och tinade mina tår.

Hej så länge, Nu ska jag ringa Glenn. Ni får gissa vilken.

Inga kommentarer: