fredag, september 17, 2010

Hur kom de hit?

Danmark. Jag har vandrat gatorna i Danmark. I staden Vejle spelades spelet fotboll av damer från Sverige mot damer från Danmark. Det gick väl bra tillslut. Jag hann både fota efterfest och hinna med skjuts tillbaka till fastlandet. Det kändes skönt. Danmark är liksom lite ovant. Igår hade jag dödag. Matchen började först halv sju och jag var tvungen att checka ut från mitt hotell redan elva. Så jag hann springa på stan och idka komers med danskar som nästan uteslutande valde att gå över till engelska när det skulle pratas. Jag kan kanske förstå varför. I en butik valde jag att köpa ett par jeans. Mannen i kassan har ömsom pratat i sin iphone och ömsom gett mig lite tips. När beslut om köp tillslut är taget och det blir lite småprat medans kortbetalningens signaler vandrar koppartrådarna fram så följer hans fråga om Sverige av att han berättar att båda hans föräldrar är från Sverige.
“Vad kul. Hur kom det sig att dom hamnade här i Danmark då? Undrar jag artigt medans jag rycker kortet ur chipläsaren.
“Veeelke dauoå?” frågar mannen med iphonen lite förvirrat.
“Dina föräldrar. Hur kom det sig att dom hamnade här i Danmark?”
“Naj naj. Yey undre vo I Svergie du är fro?”
“Jaha. Jag bor I Göteborg.”

Jag känner mig lite dum.Går ur butiken samtidigt som ett strilande regn faller för åttonde gången denna dag. En grön buss med nummer 27 åker förbi mig. Den ska till orten Bredballe. Bara en sån sak. Jag funderar på att flytta till Danmark men ångrar mig tvärt och går därefter med mina nyinköpta jeans och köper en kaffe och pratar för säkerhets skull engelska med kassabiträdet.

Inga kommentarer: