torsdag, september 04, 2008

Från högkvarteret

Laddar batterier i barndomens marker. Marker som hyser goda älgstammar. Även om den decimerades i tisdags. Efter en totalt öde måndag så skickades inte mindre än tjugo klövar upp mot den regntunga himmelen under veckans andra dag. Jag satt dock i händelsernas utkanter och fick nöja mig med att lyssna till comradioknaster. När de dova knallarna högg hål i den tysta septembermorgonen så kände jag mig inte alls ledsen att det inte var mitt pekfinger som skickade en fyrfota till älghimmelen. Efter OS och årets och kanske livets hittills mest intensiva månad så satt det ganska bra att med hjälp av tallbarr, gubbar i olika åldrar och kokkaffe åter börja andas med magen. Det känns bra. Trots att det direkta älgdödandet inte infunnit sig.

Kontraster är bra i bilder. Kontraster är nog bra i livet i stort. Kontrasterna mellan att släpa kameraväska från presscentret till det kineserna kallar Fågelboet och att släpa fjoling från Tyras skifte till Kallkällbacken är ganska stora. Men jag trivs med dem.

Det kändes bra att jag utmattad av flyg, älgjakt och en månads konstant arbete kunde slockna på ett golv kramandes en hund. Hjärnan blev piggare efteråt.

Eftersom älgkvoten för vårt lag nästan är fullskjuten så fick det bli mer fredliga skogsäventyr igår. Lavemange och jag satte av i spöregn och efter att ha förbannat vissas förmåga att låta vackra skogsbyggnader förfalla så hittade vi tillslut det vi sökte. Kantareller. Kantareller i massor. Gula och trattar.
”Passa på å njut nö” sa Lavemange medan han lät händerna leka svamppetting i ett fält stort som en lägenhet värd två miljoner. När vi gick den dryga trekvarten tillbaka till bilen var det inte utan att muskelansträngning och en och annan svettpärla. Hemma igen så kunde vi bara skratta när vi efter noggrant konsulterande av badrumsvågen konstaterade att vi bärgat hem ett svamplass i viktklass med en kenyansk långdistansare. 38 kilo. 38 kilo kryptogamerna som i detta nu ligger på tork i mor och fars kök. Svamplukten tonar upp som en vägg så fort man öppnar dörren dit in. Mor min önskar sig lingon nästa gång.

I morgon ska vi kniva och mala upp älgarna. Älgtacos i morgonkväll är redan bokat.






Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

cjl sa...

Härligt härligt. Även i älgträsket är det rejäla kontraster. Vi har björn i området och älgen håller sig borta, eller iaf hopplöst stilla. Inte ett knäpp i skogen på flera dagar. På jakt efter kantareller hittade vi.. 8 st på två timmar. Ha en bra ledighet.

Emma sa...

38 kilo? 38 JÄVLA KILO?
Passerar du betong-Stockholm på vägen ner kan du få byta ut dem mot nästan vad du vill.

Anonym sa...

satan i gatan vad jävla många svampar. Gött är det och ont i magen får du om du försöker äta allihopa själv :D

/R

Anonym sa...

Nästa gång vill jag följa med. Anna fick 7 kg igår./A

Daniel Nilsson sa...

För satan! Nästan lika mycket svamp som vi såg kineser förra månaden!
Gåsen då? Får vi inte se den?