fredag, december 17, 2010

Mera mat

Förlåt mitt förra inlägg. Det var ett sådant där som kategoriseras under etiketten värdelöst.

Kom till Danmark. Skulle hyra en bil. Stegar in på AVIS och stämningen börjar inte på topp när man ser att den klassiska gratiskartan kostar 20 spänn och att den mätta dansken bakom disken även säljer glas med vatten, ja säljer, för fem kronor styck. Vad är tanken? Tjäna lite extra på att kränga vatten för småpengar när man hyr ut bilar.

Så, kort sagt, den mätta dansken bakom disken började inte på plus. När han sedan på något sätt lyckas lista ut min bokning och ska skriva under kontrakt märker han att det blir lite dyrare än de pengar jag redan betalat in via nätet. Han ser sen anledningen och förklarar för mig.
"Dui sierr herr" säger han och ser ännu mättare ut. Han pekar på tidpunkterna. Jag plockar upp bilen 12.15 och lämnar den tre dagar senare klockan 13.00. Den faktiska hyrtiden blir tre dagar och 45 minuter istället för de tre dygn jämnt. Räkningen däremot blir för fyra dygn. Man avrundar gärna uppåt i Danmark. Jag säger att det kanske inte är den ultimata lösningen. Dansken förklarar att han inte kan göra något åt det. Jag säger att jag bokat 13 till 13 på nätet. Dansken svara att han minsann inte kan veta det för han har ingen bokning. Jag undrar då var han fått återlämningsinfon med rätt dag tre dagar senare och klockslaget 13. Han säger då att han läst det i min bokning. Jag påpekar att han inte hade den bokningen. Han ignorerar detta fakta och säger att han tyvärr inte kan göra något åt något. Jag byter taktik och säger att jag kan vänta i 45 minuter och ta bilen klockan ett. Dansken menar att det inte går. Bilen har han redan "checket utt" och det skedde kvart över tolv. Vill här bara påpeka att han inte plockat fram några nycklar. Inte rullat ut någon bil från något garage. Han har endast skrivit ut ett papper. Jag himlar med ögonen och börjar göra planer på att enkelrikta Öresundsbron eller åtminstone riva den sydliga delen av den. Mitt sällskap som består av två tröttkörda journalister har under hela samtalet hållit sig lite i bakgrunden men kommer nu och lägger lite krafter och aggression på den mätta dansken. Vi säger att vi vägrar. Dansken anar oråd. Efter någon minuts lite halvhetsig diskussion kommer tillslut den mätta dansken och jag fram till att jag lämnar bilen 45 minuter innan vad som stått skrivet i den bokning som den mätta dansken inte sett men vetat i detalj vad den innehöll. Klockan 12.15 på måndag så slipper vi betala ett helt dygns hyra extra. Den mätta dansken ser ut att känna sig lite ledsen men skriver från sin dator ut ett nytt kontrakt.
Problemet löst och den mätta dansken hatad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar story Nils, inte konstigt att man allt som oftast känner sig lurad när man skall hyra bil.

Hoppas ni köpte lite vann av killen ;-)

//Christer Hansson

Unknown sa...

Jag hatade biluthyrningsfirman redan innan och detta håller hatet på en jämn skön nivå.
Tack för storyn Nisse och ha dä gôtt i Denmark :)

//Jögge från Borås