torsdag, januari 19, 2012

Färgchocken i natt. Nya Nikon D5?

Nu blir det sådant där fotonörderi igen. Eller kameraporr snarare. Så här ser världsbilden ut. Kameror är svarta. Canon och Nikon dominerar den professionella pressfotomarknaden. Bådas kamerahus är svarta men canons objektiv är grå. Det är färgerna som finns och så är det bara. Min förvåning blir därför stor när jag på den tyska presskonferensen ser jag någonting som gör att jag för ett par sekunder undrar om jag fått starr. En av kamerorna i rummet är minst sagt iögonfallande. Eller vad säger ni? Frågorna hopar sig. Är det förhandstitten på nya Nikon D5?



Så här ligger det till. Mannen här nedan heter Axel. Han är tysk, som ni ser, och jobbar på byrån DAPD. Han gör, som han själv säger, många "rödamattanjobb" och hade i förbigående nämnt för någon på Nikon att han ville ha en kamera som stack ut så att alla tittade på just den kamera. Några veckor senare så kom detta fantastiska kamerahus till hans kontor.

Jag kan också nämna här i bloggen lite i förbigående att jag gärna tar en sådan är färggrann rackare.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Grattis till nomineringen

Häls Jonas

Niklas sa...

Ein sehr elegantes Unterwasserkamera!