tisdag, augusti 29, 2006

Återigen tagen som en elev...


Var på politiker fjäsk. Skolministern besökte en gymnasieskola. Jag var sen. Typ en kvart. Glömde liksom bort att kameror går på batterier. Det är sånt jag glömmer ibland...
Hur som helst var aulan låst när jag återkom. Med min myndiga hand knackade jag på porten. Efter en stund öppnades dörren och jag som insåg att Mr Baylando redan hade påbörjat sitt anförande påbörjde insmygning i aula under föredrag posén. Men jag möttes av två myndiga lärarhänder tydligt markerade i mitt bröst. Inte hårt men inte löst. Budskapet var i alla fall tydligt. Väsande mellan tänderna meddelade en man i svart skinnväst att vi minsann inte kunde komma in nu, fortfarande med händerna tryckande i mitt bröst.

Jag blev arg. Jag kände mig lite förnedrad. Snubben i den lädriga västen höll ju på att puttas. Man ska fan inte puttas. Man ska fan inte putta sina elever, om det nu var det han trodde han puttade. Det är ett jävla otyg att puttas. Det gör inte ont. Men det är liksom en symbolisk handling. En handling för att visa överläge. Att puttas är ett otyg. Puttas. Smaka på ordet. Det är varken ödmjukt eller kamratandligt att puttas. Det är då säkert.
Som sagt jag blev arg.

Som en reflex tröck jag mina händer i hans bröst och väste tillbaka namnet på min arbetsplats. Skinnvästen stapplade bakåt och höll så när på att bli puttad in i ett par stolar. Han sa förlåt förlåt och jag mötte inte hans blick när jag surt gick för bi och väste idiot. Fast ganska lågt. Hade en läppläsare stått rakt framför mig hade hon/han nog uppfattat min punschlajn, men inte många fler. Sen gick jag förbi och var arg ett tag.

Sen kom en pojk med en väldig rädisa.

Hej

Inga kommentarer: