söndag, augusti 12, 2007

Stena honom.

Stena honom! Taxichauffören. Gräv en grop. Begrav honom till midjan. Kasta lite grus. Stenar undanbedes. Vi är ju inga odjur.
Upprinnelsen till ilskan är ganska enkel. Resan kostade 20 euro (för övrigt skitdyrt men det är det tydligen i Frankrike). Jag gav honom 50 euro. Han gav mig vad jag trodde var 30 euro. Men, visade det sig senare när jag skulle betala mat, var en fullt korrekt tioeurare och en tjuga av en helt annan valuta från nåt land med arabisk skrift, dock i samma färg som den riktiga tjuggan. Har ännu inte lokaliserat vilket. Men kan ju lova att den är värd bra mycket mindre än 20 euro. Men är man alltid naiv och snäll och säger "Merci" så fort nån tittar på en och är för artig för artig för att kontrollräkna växel så får man väl skylla sig själv.

I tretton timmar har jag funderat på hämnd. Tid på tåg är bra för att smida stenkastarplaner. Funderat på att blåsa tillbaka tjugan till nån taxichaffis i spanien. Men kom på att det är lite småsint av mig att försöka åderlåta de spanska chaufförerna för de franskas synder. Dom gillar säkert inte varandra ens.

Min telefon ringde på tåget. Det var Stig. Jag kvävde en impuls att säga "Stig kom". Han undrar om jag ska jaga i år. Jag sa ja.
S <span style="font-style:italic;">Är du hemma på tisdag?
N Näe. Jag är i Spanien.
S Klarar du språket då? Eller behöver du en lektion?
Nu chockar min jaktledare tillika svinfarmare mig. Han börjar dra fraser på spanska. Jag tycker det är kul. Sen säger vi hej då.

1 kommentar:

Anonym sa...

stening är det enda riktiga straffet.