tisdag, augusti 19, 2008

Deporterad till Qingdao

Sitter i en buss och apropå miljövänligheten kan nämnas att jag har hele en medpassagerare. Missade den tidigare bussen med en minut och får nu snällt sitta i en halvtimme och vänta. Lite gymnasiefeeling att återigen sitta och vänta på buss. Igår gaddade mina två så kallade kollegor ihop sig och deporterade mig efter ett internt öråd, ni vet ett sådant där som de hade på Robinson, till Qingdao där segelartävlingarna går av stapeln. Sverige hade medaljchans genom den mycket fagre Rasmus Myrgren. Dock grusades alla former av medaljförhoppningar tämligen omgående av en av guld förblindad och av OS-ära driven pittbritt. På sant segelmobbande maner manövrerade kolonisatören ut den blåögda svensken. Eftersom jag inte hade någon plats på den mediabåt som anordnades så väntade jag i den mixade zonen. När Rasmus kom log han från öra till öra men från ögonen kastades solkatter av bitterhet.


Väl landad i Peking igen så fick jag ringa fem samtal hem till Sverige innan någon behagade berätta hur det gått för Stefan Holm. Ännu en medaljmiss berättade Lavemange som idag hade vigt sin tid åt sommarhockeyskola och vi bollade fram och tillbaka när älgjakten egentligen börjar. Funderar på att efter OS ombilda bloggen till en tillfällig älgdräparblogg. I alla fall under första veckan i september. Lite blod, rått kött och skog kan nog, i alla fall för en vecka, sitta lika bra som en kanna kaffe skulle ha suttit just nu. Den äldsta av mina bröder hade tydligen ägnat sig åt sjukhusbesök här om dagen. Tydligen fick han beskedet att ledbandet gått i två bitar och låg, både nu och när vi var i fjällen och fiskade, i knät och spelade likt en marackas (hur de nu stavas). Den broren var en av de fem som inte svarade. Han kanske inte hörde för allt knäskrammel.

Nu ska jag ägna resten av bussresan åt att göra bilder på vad som påstås vara Sveriges enda kvarvarande guldhopp. Fredrik Lööf och hans gast Anders Ekström. Trevliga grabbar som lät mig följa närgånget när de svabbade sin farkost.

Min dators fläkt har gått och dött. Symptomet blir att datorn får kraftig feber redan efter dryga tjugo minuters användande. Lösningen idag var kanske inte idealisk men funkade ändå över förväntan. I bakgrunden sitter en fotograf som idag gick fram som värsta Gunvald Larsson på husrannsakansuppdrag. Någon skrivande spansk journalist hade tydligen packat upp både papper, dator, kaffemuggar och en och annan vattenflaska. Allt mötte golvet med väldiga dunsar och skvätt samtidigt som de båda kombattanterna rabblade ramsor på sina respektive språk.Hårda killar med coola vapen finns även i Kina.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

nu råder ingen tvivel. från och med 1:a september så är älgdräpning lagligt i norrland. p&k

Anonym sa...

Och på sista lappen läser jag - Nickelkirre. Jag jobbade och sånt. Jo det är så sant. Av var det. "Jag kan aldrig tänka mig att det finns några hela fibrer kvar" var utlåtandet som han som undersökte mitt knä gav. Nu hoppas jag på att få komma till ortopeden och göra magnetröntgen snarast för att konstatera diagnosen som det så fint heter. Operation får jag sedan hoppas på. Sen hoppas jag vidare på att göra en Staffan-Larsson-comback och staka mig igenom Vasaloppet. Vad tror du om den?

Jonnys pojken kunde inte försvara guldet nej men det var en spännande tävling och med lite tur hade han kunnat knepe en medalj.

Hoppas du får vind i seglen och friska fläktar i datorn så ska det nog gå bra för dig den tid du har kvar där borta. Hej.