lördag, juni 12, 2010

Lager och Maradona



Gårdagen bjöd på både framgång och motgång. Motgången var att den presskonferens som mr Maradona höll ner i Pretoria var biljettbelagd på grund av det stora intresset. När jag och Sydsvenskans utsände Janne J kom dig så var det blockkört att komma in. Jag och JJ tog det hyffsat med ro men en argentinsk journalist som kom ungefär samtidigt gick mer vilt fram. Han började med att slänga sin mobil in i den av cement byggda väggen. Jag kan inte mycket spanska men jag vet att PUTA inte är ett fint ord. Många PUTA hann rinna över mannes läppar medans han sakta gick för att skrapa ihop sin demolerade telefonutrustning. Efter några försök att övertala pressvärd och vakt om att ändå få komma in fortsatt han sen sin scen med att börja flatnäva sig själv tämligen hårt rakt över ömsom höger, ömsom vänster kind. Som grand final lade han sedan ner sin telefon på marken och gav den en omgång med sin ena fotsula. Plastsplitter, displaybitar och några stänk av argentinsk saliv yrde medans den kvinnliga vakten försökte dölja sitt skratt.
Så helt utan underhållning blev jag inte där i Pretoria även fast jag hade väntat mig en annan karismatisk argentinare att stå för skådespelet.

Rattde sen min Nissan tillbaka till Joburg. Nigeria tränade och Lasse Lager gick runt med sin kalaskula och jag slogs av hur han börjat nyttja samma vaggande gång som hans tidigare vapendragare Tommy Söderberg använder. Någonstans i mitten av de 15 minuterna som träningen hölls öppen för oss i media fick plötsligt Lasse lite tjall med ljumskarna. Men med lite lätt gymnastik och ett avslutande Brüsselsteg så verkade musklerna fungera som vanligt igen.



Presskonferensen som sedan följde var en skola i att inte se den man pratar med i ögonen. Lasse Lager höll hov i sin egen konst som består av att så arrogant som möjligt sitta bakåtlutad och himla med ögonen. Som the dot above i passade han på att påpeka att det mesta som skrivs och sägs i media är påhittat och fabricerat skit. Det har, sa han, åratal av internationellt coachande lärt honom. Godnatt.




Idag skiner solen. Jag ska snart sticka till Ellis Park för att i god tid hänga på kvällen matcharena. Nigeria ska möta Argentina. Maradona ska försöka överglänsa Lars Lagerbäck i karisma och utstrålning. Vi får se hur det går. Jag har mina aningar vem som vinner både matcherna.

Inga kommentarer: