tisdag, juni 22, 2010

Kovlands IF

Kovlands IF bildades 1903. På landsbygden utanför Sundsvall har det idrottsliga livet stilla haft sin gång. Idrottsliga framgångar både nationellt och internationellt har inte saknats. 1959 brottade P-A Ytterström hem ett SM-guld och 1982 skidade Arja Hannus hem ett VM-guld i skidorientering. Orienteringsframgångar har varvats med hockeyresultat och på senare år har skidåkaren Johan Edin haft Kovlands IF som klubbtillhörighet när han kört sprintat på i världscupen.

Fotbollssektionen har levt ett liv lite mer i skymundan. Förvisso har Sundsvalls Tidning eller Dagbladet någon gång genom åren gjort något nedslag på laget men framgångarna har sträckt sig till att vinna div 5 för att nästa år trilla ur div 4. Just nu tuffar dock A-lag på som tåget i Medelpads div 5 och vann så sent som i lördags lokalderbyt mot Holm med 3-1 i vad som av ögonvittnen beskrivs som en bragdmatch. Men man har dock, sett i ett mer internationellt perspektiv, fört en lite mer tillbakadragen profil ända sedan begynnelsen.
Tills nu. När Sydafrika bjuder på VM kan Kovlands IF stoltsera med att ha inte mindre än två spelare på plats på VM. Den ena är jag. Jag tog mina första stapplande steg i Kovlands IFs fotbollsskola och tog ungefär lika stapplande steg i A-laget några år därefter. Förutom ett par år i Selånger har jag varit jordbrukarklubben trogen. Förvisso är det nu inte mina praktiska fotbollskunskaper som fört mig hit men lika fullt är jag här.

Den andra sitter i detta nu mitt emot mig här i presscentret. Daniel "Disco" Kristoffersson är en av Expressens utsända och har över femtiotalet kamper för Ånäsvallens kämpar. Här i journalistsvängen går han endast under namnet Disco. Ett smeknamn som både matrielansvarige Bosse Bly och ordförande Karl Jakobsson påstår sig ha hittat på. hur det blev Disco råder det lite delade meningar om men jag kan gissa att Daniels tendens att på Sundsvalls krogar klappa händerna och utbrista "NU KÖR VI!" kan ha med saken att göra. Han gick tidigare under smeknamnet Gruden, oklart varför.

Så här står vi då på plats i Durban i väntan på Nigeria.

1 kommentar:

Kalle sa...

Strålande! Jag har varit offline några dagar pga ensilage mm men nu är jag ikapp. Ska vidarebefodra detta till Kif web när jag kommer hem till min dator. Bra jobbat bror! Drogba är något av det coolaste jag sett. Njut av ledighet, London och Åsa!