lördag, juni 19, 2010

Pocket Wizard


Lite fotonörderi då. Snabb genomgång bara vad Pocket Wizard är. Det fungerar ungefär som en fjärrkontroll. Man monterar en kamera någonstans oftast i tak men här under VM nästan till 100 % bakom mål. Sen så styr man den utplacerade kameran från den plats man sitter. Man kan antingen nyttja den med hjälp av den kamera man har i hand eller med hjälp av en pedal eller knapp. Man kan alltså få samma bild från två olika vinklar. Under VM har än så långe detta inte fungerat speciellt bra. Det beror antagligen på den massiva bevakningen med tvsändare, trådlösa nätverka och gud vet vad som med sina vågor och allmänt brus stör ut signalerna. Tror fan att vuvuzelorna gör sitt de också. Trots att jag under matchen mellan Argentina och Sydkorea tryckte av minst 400 bilder med min kamera som jag hade på hand så tog den monterade kamern bara runt 80 bilder. Avståndet mellan de båda kontrollerna var bara trettiotalet meter.

De flesta stora byråerna är såklart väl förberedda. De har kablar som går till kamerorna istället för de trådlösa signalerna som jag använder. Idag har jag dock med hjälp av min kollega Joel ställt in Pocketen så att den varje gång den får kontakt skjuter av bilder i två sekunder. Jag kommer nog få mer bilder än sist och förhoppningsvis om nu högre makter vill så kanske på en målsituation. Danmark möter Kamerun om två timmar. jag hoppas på målfest.

1 kommentar:

Håkan sa...

Tack!
Vi som inte har full koll gillar att ni förklarar hur det funkar...
Mer sådant när du hinner och har lust.