tisdag, januari 18, 2011

Copy Cat är mitt namn

Dålig aktivitet här. Mästerskap till trots. Nu kickar jag igång. Det behövdes att en dalmas gjorde ett attacklån. Men det var det värt.


Här ovan står Orsas stolthet. Magnus Jernemyr. Han ger en intervju. Pelle på SVT håller micken men vad håller Magnus? Och varför?


Jo så här är det. Förra året hade jag en praktikant en eftermiddag. Han hette Dalibor. Här läser ni om honom. Den avslagna pressträffen det året blev roligare i och med Dados gästspel. Idag hann jag knappt komma in igenom dörren innan den kvickfotade svensken hade "lånat" min kamera. Men idag är inte Dalibors dag. Det är Magnus. Medan 24-70 gick till förra årets praktikant gick de lite tyngre grejerna, 70-200:at till Magnus. Här ser ni resultatet.

Magnus går på stort. Han har idén klar verkar det som. Han ryter i åt Jonas Larholm. "Inget jävla flams!" Killarna lyder försvarsklippan. Vad annat kan de göra?

Så här blir bilden. Magnus har döpt den till "Sista måltiden". Vilken som är förebildsbilden behöver knappas förklaras. Även om Dado ballar ur lite så räddar Jesus/Kleerup-lookaliken Petersen upp det hela med sitt hår och Jesus dömer ingen-blicken.

Någon på Aftonbladet, jag tror det var Leifby, omnämnde honom som konstpausernas konung. Här visar han att han är mer än bara en paus. Han har muskler också. Och mr Jernemyr fångar det och en handbollsspion på samma bild.

Expressen/GTs TV-team Koa och Lennart in action.


Här har handlarsonen lekt med skärpan. Först har vi linslusen Dado i intervju med muskelmannen. Men på bild två har Magnus haft den ypperligt goda smaken att flytta fokus. Ett utmärkt val.

Magnus tar examen med ett porträtt med själslig nakenhet.

Hur kan vi då sammanfatta Magnus prao? Jo då. En brinnande kunskapshunger, en fallenhet åt konsten och en försvarlig kroppslig längd (inte att underskatta i fotografyrket).

Från presskonferensen finns många rörliga bilder här frånSVT och här från Expressen/GTs TV-team.

1 kommentar:

cöster sa...

appropå prao, min apu närmar sig. har du någon kollega som jobbar i sundsvall? johan var med han har jag för mej?