tisdag, februari 19, 2013

Mästerskap = plikt

Så var jag där igen. Det har gått tid. 7 januari står det på mitt senast inlägg. Ett litet bittersött inlägg om slarv och bloggförslappning. Men nu hände det. Matematiken är egentligen ganska enkel. Jag är på resa. Italien. VM. Skidor. När ett mästerskap börjar ta form så gör även blogginläggen det. Jag anlände till Cavalese igår. Det var redan mörkt och min lilla silverfärgade renault (hyser starkt förakt för renault trots att jag äger en själv eller kanske just därför) hade sitt märke till trots tagit mig från München till Cavalese ganska komfortabelt. Det är alltid skönt att komma lite innan resten av mediahopen. Ackrediteringar, incheckningar, skåpfixning ja allt praktiskt går så mycket enklare när man är bland de första. Än så länge är vi mest skandinaver här. Norge och Sverige i kraftig majoritet. Nu är klockan snart sju och presscentret stänger strax. Det hettar i kinderna efter en heldag i gnistrande solsken. De manchestermönstrade skejtspåren knastrade vackert och glittrade diamantiskt. En dag när alperna är som bäst. Som ett glas iskallt, lätt kolsyrat källvatten. Gick in i arkivgruvan direkt. Kanske lite för mycket vidvinkelbilder i dag men detta är enda chansen jag har att sno hem sådana bilder. När tävlingarna börjar är det dels trångt, dels mycket mer begränsat. Regler och begränsningar fanns även i dag. Eller i alla fall tagvis. Först var det helt stängda spår. Ingen fotograf utan armbindel fick kliva ut på snön. Problemet var dock att dessa armbindlar får vi först på morgondagens fotomöte. Efter mycket om och en hel del telefonringande från min sida och många "no no no no no no no no no no" från de italienska spårvakternas sida så landade det i någon slags uppgörelse. Eller. Det blev som jag föreslog. Den "italienska modellen" som organisationen här tillämpar har jag lite svårt för. Italien rent generellt väcker någon slags hatkärlek. Å ena sidan jädrigt mycket modernt i-land å andra sidan extremt mycket bakåtsträvande u-land. Nog om detta.

Bilder då. Som sagt. Vidvinklade rätt så friskt. Men. Som alltid arkivslavar jag även rätt så friskt sådana här dagar.







I morgon är det onsdag och då ska jag på presskonferens redan 08:30. Det blir nog alldeles utmärkt. Vädret som i dag bestått av supersol och några minusgrader ser ut att hålla i sig även i morgon. Sen kommer nog snön. Nöjer mig nästan här med. Tänkte bara nämna en sista rolig sak. Bildbyrån (dvs jag) samarbetar under detta mästerskap med NSD som har Moa Höjer på plats. Hennes blogg hittar ni här. Riktigt roligt att kunna arbeta med både byrå och tidningstänk. Här nedan ser ni oss posera. Notera mitt i halsen uppbubblande m90-underställ samt min myndigt snörpta mun. Cool.

Inga kommentarer: