tisdag, oktober 24, 2006

(sjunges) Alla heter Glenn i Göteborg

Jag sitter själv. Har tråkigt. Själv i en stad där jag inte känner nån egentligen. Låter kanske inte så toppen. Men jag är nöjd. Det är kul. Har vare på banken idag. 6,4 % får jag på ett billån. I ränta asså. Men min mor, denna underbara människa, har länge talat om JAK. En bank med parollen "Rättvis ekonomi". I JAK finns inga räntor. Varken för mig eller banken. Det funkar ändå. Om jag till exempel lånar 30 så får jag först "gå in med" 6% av lånet altså 1800. Sen betalar jag av 1283, i detta ingår 33 kr i låneavgift, per månad i 4 år. Efter dessa 4 år är jag skuldfri men, och detta är inget litet skitet men det är ett gigantiskt MEN, så har jag 30000 på ett låst sparkonto som låses upp samma dag som lånet är betalt. Jag får även till baka min 6%, altså 1800, som jag "gick in med". Det enda man gör är att betala 200 i årsavgift. Om man ska jämföra det med en vanlig bank så är det en "ränta" på 2,32 %.

Och detta är altså inget mumbo jumbo utan på riktigt. Varför gör inte alla så här? Bankerna har ju lurat skiten ur alla! Det är helt sjukt!

Länge leve koperatisterna!

www.jak.se

Låt bilan falla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, JAK är skitbra. Men måste man inte spara först?
/sofinken

NickelKickel sa...

Jo man måste ju de.. Men har man en borgesman som har sparat förut så går de bra.