onsdag, augusti 05, 2009

Säkerheten 1.1

Ibland blir jag glad av det lilla. Idag är det lilla i det stora ett bokfynd. Gick in i antikvariatet med förhoppning om att hitta verk av vår husgud Dan. Jag fann inget sådant men dock hela sex band brun läderrygg med guldförgyllda bladtoppar. Sex stycken böcker som tittade ut från bokpressarna 1949. Göramålkänslan spreds likt en bläckdroppe i en vattenpöl. Jag lät handen glida över bokryggarna. På första sidan har den tidigare ägaren skrivit sitt namn. Hildur Karlsson som tydligen bodde i Grebbestad 1951. Dock har den käre Hildur inte läst dessa böcker. Det är obläddrade sidor som fnasar när de vänds. Varje bokstav blir av med sin läsoskuld i samma sekund som jag läser dem. När kassören med det fula håret och stickade tröjan tar emot mina sex skrynkliga tjugolappar så tycker jag mig se att Selma ler åt mig i sin lilablåa skrud.

Vi sitter i det återtagna rummet. Köket har tidigare varit vår hållplats. Men med aningens inredning, ett staffli och ett par högtalare så har vi börjat hänga i de förlorade rummet. Jag läser den lilablå kvinnans verk och Emil målar på ännu en hyresbetalning.

I helgen kommer återigen nya besökare till Manskollektivet. Femte helgen i rad. Göteborg är en evenemangsstad. Det är bra. Folk kommer gärna hit över sommaren.
Göteborg - Gårdtjärn
55 - 124

Inga kommentarer: