onsdag, augusti 24, 2011

Mokpo är historia

Igår kväll hade jag stora planer om att äta japanskt. Jag, Jimmy Wix och Mats W stegade därför den korta biten till huset bredvid vårt hotell. Men det gick inge vidare. Vi blev raskt nekade bord och istället hittade vi till ett koreanskt ställe med grill på bordet. Wennerholm var lite svårövertalad. Han var en av de största kritikerna till att Bob och gänget hade lagt koreansk meny på pressträffarna. Två dagar i rad till på köpet. Men efter lite tjat och högljudda magars knorr så gick vi in. Den stiligt klippta mannen hjälpte oss till bords och vi fick menyn som såg ut som ett poängkort i yatzy. Koreanska tecken i varje hör. Servitören och vi utbytt djurläten och tillslut kom kött på grillen. Tillbehören kom som vanligt i tusen olika skålar.
"Åh neeeeeeeeeeeeej. Det luktar baaaaaaajs."
Grät storfräsarreportern när såsskålarna anlände. Sin digra resemeritslista till trots kan man lungt påstå att han befinner sig i matrikets mittfåra med hamburgare och pasta som högsta dröm. Nej riktigt så är det inte. Men den koreanska matkulteren har inte riktigt slagit rot i Mats.
"Titta! Han äter ju för fan allt den där" Sa han och tittade förvånat på mig när jag doppade köttet i den skål som Mats förkastat som bajsluktande. Fast med lite ris och soya till så löste sig allt galant. Vi var alla mätta och glada när vi släntrade hemåt för sömn och vila.

Idag har vi åkt tåg. Vi gjorde slut med Mokpo och inledde relation med Daegu. Detta är vår nya stad. Det blev lite av en skilsmässa oss emellan också. Jag bor nu några kilometer bort ifrån Jimmy och Mats. Men jag ska nog klara mig ändå. Här i rummet ska jag ändå bara sova. Jag hade lite farhågor om hur det här hotellet skulle se ut. Men det var faktistk helt okej. Mitt rum som heter 603 och har en skylt med ordet VIP på sin dörr erbjuder förutom benlös säng, fyra par flipflops i olika kulörer, stationär dator med snabbt internet, vattendunk som kyler eller värmer vatten, platt-tv, skrivbord och en minibar. Inget konstigt alls. Bara vanligt. Inget konstigt. Verkligen inget.


Toaletten då? Nja den har tyvärr inte samma deluxeutrustning som i Mokpo men lite pimpad med ett coolt klistermärke är den allt! Tyvärr dock lite felvänd.

Så. Det var det för nu. Länken till Jimmy Wix här bredvid och ovan leder till en hel drös bilder härifrån. Väl värt ett besök.

Inga kommentarer: