onsdag, augusti 31, 2011

Lediga dagen

Bara gång på Friidrott-VMs schema idag. Med andra ord ledigt. Efter att ha spenderat delar av natten ute på stan så sov jag ganska länge denna morgon. Nu sitter jag här och försöker smälta dagens intryck. Jag tog mig in till de centrala delarna av stan när eftermiddagen närmade sig. Jag och Jimmy hade planerat att besöka en elektronikmarknad. Mest för att titta och studera priser. Kanske kunde något vara värt att köpa. Hittade ett intressant namn på kartan. Chilseong Market. Smsade Jimmy och från varsin position tog vi oss dit. Väl där insåg jag att det dels inte såldes så mycket elektronik samt att hitta varandra skulle bli tämligen svårt. Promenerade lite planlöst. Detta var en marknad som bjöd på mat. Grönsaksstånd och allehanda redskap för trädgård och jordbruk. Går in i de trånga gränderna och frukt och grönt övergår i fisk. Dofterna har gått från behagligt fräscht till instängt och blött. Humrar i akvarier. Levande fiskar och fiskar på is. Bläckfiskar, musslor, kräftor, räkor. Allt finns. Sen blir det kyckling. Styckning pågår runt om mig. En kvinna skalar kycklingfötter och bredvid henne står ett gigantiskt kärl med små kycklingshjärtan. Jag är en främmande fågel. Folk tittar förundrat, pekar, bugar och pratar med varandra. Vid nästa stånd är hönsen levande. Bruna och välväxta slaktkycklingar. En man sticker handen i buren och plockar upp en höna. Den kacklar vilt och de försvinner in i ett av ånga höljt rum. Nu kommer det andra burar staplade på varandra. Kaniner trängs och bredvid ligger deras kompisar på is flådda till försäljning. Efter ytterligare hundra meter svänger gränden. Det luktar starkt av urin. Större burar står staplade två på varandra. I dem sitter det inte kycklingar. Inte kaniner. Här är det hundar. Bruna tjockpälsade saker som kan jämföras med finsk spets. Djuren är lugna men burarna är äckligt skitiga. Bredvid står en mindre bur med fyra otroligt magra katter. Jag går vidare. Känner att jag har hamnat lite fel. Mera burar. Fler hundar. Samma ras i de flesta men i en ligger fyra stora hanhundar. De är bruna och ser ut som luggslitna och loppätna blodhundar. En av dem hoppar upp och jag känner rädslan ila till längs ryggen. Den lilla gatan viker av. Återigen marknadsstånd. Kött ligger grovstyckat på bänkar. En kvinna pekar och på hennes kroppspråk förstår jag att hon föreslår affär. Bredvid köttstyckena ligger de flådda skallarna. Käkarna med de vita tänderna berättar det jag redan förstått. Detta är hundkött. Jag går vidare. Stånden är ett tiotal och på varje ligger det minst en av människans bästa vän i delar alla med den symboliska skallen bredvid. Skallarna har en mörkröd fläck precis där huvudet är som högst. Klubbade till himlen och matbordet. Jag fipplar upp min telefonen och tar en bild i lite halvt i smyg.

Skärpan blir dålig i det skumma ljuset. Men jag hinner inte ta fler. Den gröna tröjan till vänster i bild tillhör nämligen en herre som tycker att är det något denna marknade inte behöver så är det att bildförevigas av en långnäsa i shorts. Han ropar till, tar mig i axeln och förklarar på sitt språk som jag mycket väl förstår fast jag inte kan tala det. Jag ska gå. Han småputtar mig bort. Kvinnan bakom bänken skrattar nervöst. Jag viker ut på en lite större gränd. Där ser jag en skylt med koreanska tecken. Jag såg dock inga getter.


Funderar lite över vad jag sett och går sen och får massage i en hel timme. Får man äta hund? Jag funderar runt, runt men kan egentligen inte hitta något skäl till varför det är så mycket sämre att äta en hund än en gris eller ko. Är gulliga och sällskapliga djur för fina för att bli mat? Jag finner inget svar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul "reportage", känner igen mig i liknande tillfällen när jag inte riktigt förstått något som är andra människors vardag. Mat är så centralt i livet, men skiljer sig åt beroende på var man är i världen och kan upplevas mer främmande än många andra skillnader man kan uppfatta när man är utomlands.

/ Spitfire